Blij Tarwevrij

Gezonde, gevarieerde & verantwoorde voeding zonder tarwe

Over mij

Zelf vind ik het altijd leuk om te lezen wie er achter een site zit, dus vandaar deze pagina met mijn verhaal. Ik ben Sarah, geboren in 1985 en woonachtig met mijn man in Eindhoven. In 2019 ben ik moeder geworden van een zoon; Stein. Je zou ons kunnen omschrijven als ‘bourgondiërs’; we houden van een wijntje/biertje met lekker eten. We doen dit wel met mate en ook sporten vind ik erg belangrijk. Een gezonde levensstijl staat voor mij voorop. Koken is één van mijn grootste hobby’s, naast reizen. Koken is echter pas een aantal jaren mijn grootste hobby, ik ben hier als het ware ingerold.

In 2013 ben ik zonder reden in drie weken tijd 5 kg afgevallen. Dat was erg veel voor mijn BMI, dus viel dan ook erg op. Ik heb het in de gaten gehouden of ik nog meer afviel, of dat het er juist weer aankwam. Geen van beiden was het geval. Toch bleef ik wel last houden van mijn buik. Opgezet gevoel, vermoeid, moeilijke stoelgang. Waardoor in eind 2013 hiermee naar de huisarts ben gegaan. Deze heeft me doorverwezen naar de MDL-arts (maag-darm-lever), die darmonderzoek en bloedonderzoek gedaan heeft. De hypothesen waren glutenintolerantie of ziekte van Crohn.

In de tussentijd heb ik de alternatieve geneeswijzen opgezocht, op advies van een vriend. Ik ben zelf wetenschappelijk onderlegd, maar sta altijd wel open voor de inzichten vanuit de alternatieve kant. Met de dame die de bioresonantie afnam had ik totaal geen klik, dus in eerste instantie was ik hier niet tevreden over. De uitslag was: voorzichtig met gluten en suiker.

Uit het medisch onderzoek kwam niets. Dat was positief: er was geen medische oorzaak voor mijn darmklachten. Er waren geen beschadigingen te zien, mijn darmwand is intact. Diagnose: PDS. Ondanks dit goede nieuws, was ik niet veel verder. Op advies van de arts heb ik een diëtist opgezocht. Onder haar begeleiding heb ik het FODMAP dieet gevolgd. Dit is een eliminatie-dieet, waarbij je eerst zes weken alle productgroepen (zoals gluten, lactose, suiker, gasrijke groenten) vermijdt en daarna één voor één gaat testen. Spelt en haver zijn (beperkt) toegestaan binnen het FODMAP dieet. Door dit dieet ben ik erachter gekomen dat ik tarwe intolerant ben. Dit betekent niet dat ik gluten intolerant ben! Ik mag wel spelt & haver, maar bijvoorbeeld geen rogge en gerst.

In de jaren erna ben ik erachter gekomen dat er (toendertijd) weinig glutenvrije recepten waren en al helemaal weinig FODMAP vriendelijke recepten. Door mijn dieet ben ik zelf in het koken gedoken en is dit mijn hobby geworden. Ik heb aan de levende lijven ondervonden dat gezonde voeding bijdraagt aan je welzijn, en hoe! Doordat ik glutenarm ben gaan eten, nam mijn vermoeidheid af, ik ging beter slapen, mijn humeur werd (gemiddeld) beter en mijn opgezette buik ging weg. Er hangt dus veel meer mee samen dan die moeilijke stoelgang.

Inmiddels weet ik goed wat ik wel en niet kan eten. Ik kan ‘cheaten’ met tarwe en maak bewust deze keuze. De bioresonantie had ook gelijk; ik kan slecht tegen teveel suiker. Dus ook daarin maak ik bewuste keuzes. Gezond en gevarieerd eten is voor mij heel belangrijk, maar ik vind het bovenal ook erg lekker! Uiteraard zondig ik wel eens, want ook dat hoort bij een gevarieerde levensstijl!

© 2020 Blij Tarwevrij

Theme by Anders Norén